Pexels.com archyvo nuotr.

Nors šiuolaikiniame pasaulyje sparčiai kuriamos naujos technologijos, galinčios palengvinti žmonių gyvenimus įvairiose srityse, kol kas dar nėra sukurtas prietaisas, priverčiantis žmogų laikytis reikiamo miego režimo ir galintis užtikrinti jo kokybę. Prastas miegas, prabudimai naktį ar nemiga kankina daugelį, ypač jaunimą. Tai gali sukelti įvairios aplinkybės. Mokslininkai deda daug pastangų, siekdami išsiaiškinti, kokie veiksniai gali daryti įtaką miegui. Naujausių tyrimų akiratyje – išmanieji telefonai. Tyrimais bandoma išanalizuoti jų naudojimo ir naršymo socialiniuose tinkluose prieš miegą poveikį. Gauti rezultatai patvirtina, kad negrįžtamai žmonių gyvenimus pakeitę prietaisai vis dėlto miegą veikia neigiamai.

Išmanusis telefonas daugeliui šiuolaikinių jaunuolių atstoja kelis įrenginius, leidžia greitai tvarkyti su mokslais susijusius reikalus bei įdomiai išnaudoti turimą laisvą laiką, todėl valandų, praleidžiamų prie telefono, skaičius – didelis. Dažnas paauglys turi įprotį ne tik visuomet laikyti mobilųjį telefoną šalia savęs, bet ir juo naudotis tamsoje. Tai gali trukdyti kokybiškam miegui. Kad išsiaiškinti, ar tai tiesa ir patvirtinti hipotezes, buvo atlikta nemažai tyrimų. Vienas naujausių – 2020m. atliktas tyrimas, siekiantis išsiaiškinti, ar tarp mobiliojo telefono naudojimo ir miego kokybės yra svarbių sąsajų, bei įvardinti galimus to padarinius. Svarbu paminėti, kad tyrime dalyvavo tik kriterijus atitinkantys 17-23m. jaunuoliai. Tyrime dalyvauti nebuvo leista jaunimui, turinčiam diagnozuotų miego sutrikimų, vartojančiam medikamentus bei sergančiam kitomis ligomis, kurios gali daryti įtaką miegui. Iš viso tyrime dalyvavo 1925 žmonės. Šio darbo rezultatai pirmiausia atskleidė mobiliojo telefono naudojimo ypatumus tarp jaunimo. Vidutinis mobiliojo telefono naudojimo laikas tarp respondentų buvo 8 valandos ir net 89% jų prisipažino, kad apie valandą telefoną naudoja jau išjungę visas šviesas, tamsoje. Išmaniajame telefone esantį mėlynosios šviesos filtrą naudoja tik 4% jaunuolių. Dar vienas svarbus dalykas, kad net 70% tyrimo dalyvių savo išmanųjį laiko prie pagalvės, labai arti savęs. Detalesnė tyrimo rezultatų analizė atskleidė svarbias sąsajas:

  • Valandų, praleidžiamų prie telefono, skaičius, ypač kai jis didesnis nei 8h, turi tiesioginės įtakos miego kokybei. Miegas tampa lengvai sutrukdomas, sutrumpėja ir pats miegojimo laikas.
  • Mobiliojo telefono naudojimas bent 30min išjungus šviesas kaip ir mobiliojo telefono laikymas prie pagalvės turėjo įtakos mieguistumui dienos metu, respondentų miegą tapo lengva sutrukdyti, be to, pailgėjo užmigimo trukmė.

Šių sąsajų buvimas patvirtina, jog telefono naudojimas prieš miegą paveikia normalų žmogaus paros ritmą ir miegą. Taip nutinka dėl išmaniųjų įrenginių skleidžiamos mėlynosios šviesos. Ši šviesa, nors žmogui tiesiogiai nekenksminga, tačiau mažina daugiausia nakties miego metu išskiriamo melatotino gamybą. Šis hormonas atsakingas už daugelį žmogaus sistemų veiklų, tačiau dažniausiai dėl sutrikusios jo gamybos nukenčia būtent miegas. Tai paaiškina, kodėl išmanieji telefonai veikia miegą, nors iš pirmo žvilgsnio mobilieji prietaisai ir miegas atrodo niekaip tarpusavyje nesusiję.

Išmaniojo mobiliojo telefono, kaip įrenginio, skleidžiančio mėlynąją šviesą, poveikis miegui – ne vienintelė blogybė. Didelę reikšmę turi internete, socialiniuose tinkluose leidžiamas laikas prieš miegą. Tyrimai įrodė, kad egzistuoja ryšys tarp problematiško socialinės medijos naudojimo vakarais ir miego kokybės. Vieni mokslininkai, 2019m. atliktame tyrime, teigia, jog vakarais aktyvesni žmonės, linkę labiau naudoti socialinius tinklus, taip pat prasčiau miegos ir galimai turės sunkesnę nemigos formą. Tyrime dalyvavusių vakarais aktyvių žmonių, kurie naudojosi internetu miego kokybė suprastėjo, tapo nepakankama normaliai žmogaus veiklai, žmonės pradėjo justi mieguistumą dieną, nes dėl vėlesnio nuėjimo miegoti sutrinko jų paros ritmas. Tačiau dėl kokių priežasčių žmogui, vakare besinaudojančiam socialiniais tinklais, iškyla sunkumai nueiti miegoti, aiškina kiti tyrėjai.

2019m. atliktas UK mokslininkų tyrimas orientuojasi į paauglių miego ir socialinių tinklų naudojimo ypatumus. Pagrindinis šio tyrimo tikslas – išsiaiškinti, kas priverčia 11-17m. paauglius naršyti socialiniuose tinkluose bei bendrauti būtent vakare, miego metu, nepaisant to įtakos miego kokybei. Mokslininkai šiame darbe miego įpročiams įtaką darančius veiksnius suskirstė į dvi grupes: praleidimo baimės veiksnių grupė, dėl kurios jaunas žmogus pats nenori praleisti socialinėje erdvėje kuriamo turinio ar bendravimo, kad tai nepakenktų tikrame gyvenime esančioms draugystėms bei standartai ir lūkesčiai, kurie yra susiję su kitų žmonių kuriamu spaudimu ir vyraujančia nuomone, kad paauglys turi būti visuomet prisijungęs ir aktyvus socialiniuose tinkluose. Geresniam šių veiksnių supratimui tyrime buvo pateiktas detalesnis aprašymas bei dalyvavusių paauglių atsakymai apie juos:

Pexels.com archyvo nuotr.

Praleidimo baimė

Dažniausiai jaunuoliai socialiniuose tinkluose ypač aktyvūs vakarais, todėl paaugliai, nusprendę neaukoti savo miego bendravimui internete, vėliau, pasak respondentų, gali jaustis vieniši, susinervinę ir atskirti. Jaunuolių nuomone, jų laukia padariniai tikrame gyvenime, nes jie bus praleidę socialiniuose tinkluose vykstančius pokalbius, juokelius. Būtent dėl to atsiranda nuolatinė baimė – nenaršydami socialiniuose tinkluose vakarais paaugliai negali atsikratyti minties, kad praleidžia kažką svarbaus. Keli tyrime dalyvavę jaunuoliai įvardina savo emocijas ir teigia, kad jeigu nelaiko telefono rankose, nerimauja, kad praleidžia įdomų pokalbį, mąsto apie tai, ką kalba kiti, negali susikaupti bandydami užmigti. Dėl šių minčių ir kylančių emocijų tampa sunku atsijungti nuo socialinių tinklų. Respondentai pamini, jog prieš nueidami miegoti, jie jaučia pareigą patikrinti kiekvieną socialinį tinklą, tačiau vis einantys pranešimai šį procesą padaro beveik nesibaigiančiu, todėl paaugliai nueina miegoti vėlai. Telefono ar interneto neišjungimas taip pat didelė kliūtis, jaunuoliai teigia, jog išgirdus pranešimo signalą, jie jaučia būtinybę jį patikrinti, kad tik nepraleistų nieko svarbaus.

Standartai ir lūkesčiai

Standartu jau tapusi nuomonė, jog normalus paauglys yra tas, kuris yra aktyvus socialiniuose tinkluose, greitai atsako į žinutes bei tikrina naujausią turinį, kitaip sakant, yra visuomet pasiekiamas. Kai jaunuoliai miego laiku nesinaudoja socialiniais tinklais, jie tarsi pažeidžia nusistovėjusius standartus, todėl dėl tokių normų, paaugliai jaučia atsakomybę prieš bendraamžius. Nenorėdami jų nuvilti, moksleiviai aukoja miegą ir bendrauja su pažįstamais ne dėl to, kad jiems tai smagu, o dėl to, kad taip reikia. Tyrime dalyvavę paaugliai sako, jog neatrašymas į žinutes dėl to, jog norisi miego, yra nemandagus, todėl nenorėdami tokiais pasirodyti ar įžeisti draugų, jie nemiega.

Visi šie veiksniai atspindi psichologinius faktorius, dėl kurių prastėja jų miego kokybė. Miego metu naudojami socialiniai tinklai nutolina tiriamųjų užmigimo laiką, jį apsunkina, sumažina miego laikotarpį, dienos metu sukelia tingumą, nuovargį. Šis tyrimas leido suprasti konkrečias priežastis, skatinančias jaunimą nepaisyti savo miego ir naršyti socialinėje erdvėje.

Mobiliųjų telefonų skleidžiama mėlyna šviesa, socialinių tinklų turinys, baimė jį praleisti bei spaudimas iš bendraamžių būti prisijungus neigiamai veikia miegą ir miego įpročius. Paveiktas normalus jaunuolio paros ritmas kelia kitas rimtas sveikatos problemas: mokiniams ir studentams tampa sunku susikaupti besimokant, jaučiamas nerimas, gali sutrikti ir normali organizmo veikla, todėl ne tik neišsimiegojimas šioje vietoje yra blogybė. Būtent šiais laikais, kuomet technologijų tik daugėja, o tikrasis bendravimas daugumai neprieinamas dėl pasaulinės pandemijos, mobilusis telefonas ir socialiniai tinklai jaunimui tampa jungiančiąja grandimi su išoriniu pasauliu. Žinant, kad mobilusis telefonas veikia miego kokybę, privalu dėl savo sveikatos stengtis ir prietaiso tiek nenaudoti vakarais.

  • Raktažodžiai
  • IT

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt

 
Naujienos iš interneto

Sponsored video

Taip pat skaitykite: