Ilgus metus trukusi restauracija, kuri buvo atlikta Senųjų meistrų paveikslų galerijoje Dresdene, visiškai pakeitė suvokimą apie 17-ame amžiuje tapyto olandų dailininko Johaneso Vermejerio paveikslą. Kadaise buvo manyta, kad paveiksle vaizduojama tiesiog nusiminusi, prie lango skaitanti mergina, tačiau išsiaiškinus, kad jo antrame plane kabo nuogo Kupidono paveikslas, jis įgavo naują, jausmingumo atspalvį.
Apie romėnų dievo egzistavimą paveiksle konservatoriai žinojo, jau nuo 1979 m. atliktos rentgenogramos, tačiau buvo manoma, kad J. Vermejeris pats pakeitė šią detalę. 2017 m. atlikus keletą infraraudonųjų spindulių reflektografijos sesijų, tyrinėjimų mikroskopu ir rentgeno spindulių fluorascenciją, jie suprato, kad Kupidonas buvo užtapytas praėjus dešimtmečiams po dailininko mirties. Iki šiol nežinoma, kas ir kada sudarkė originalų paveikslą. Toks ryškus pakeitimas per restauraciją yra retenybė, atsižvelgiant į tai, jog pagrinde būna atliekami standartiniai procesai, tokie kaip valymas ir pataisymai.
„Kuomet 19-ame a. buvo pradėta nuiminėti lako sluoksnius nuo paveikslo, konservatoriai atrado, jog dažų „tirpumo savybės“ centrinėje sienos dalyje skyrėsi nuo kitų paveikslo vietų“, – rašoma pranešime.
„Atsižvelgiant į paskesnius tyrimus – archeometrijos laboratorijoje atliktus testus, buvo išsiaiškinta, kad tarp Kupidono atvaizdo ir uždažyto sluoksnio buvo rišamosios medžiagos sluoksniai ir purvo sluoksnis. Konservatoriai nustatė, kad galimai praėjo keletas dešimtmečių nuo vieno sluoksnio užbaigimo ir kito sluoksnio pridėjimo, ir apdarė išvadas, kad J. Vermejeris negalėjo pats uždažyti Kupidono paveikslo.“
Naujoji restauracija (plačiau apie ją sužinoti galite peržiūrėję vaizdo įrašą žemiau) yra viena iš paslapčių, supančių paveikslą „Mergina, skaitanti laišką prie atviro lango“ nuo pat jo sukūrimo 1657-59 m. Iš pradžių jis buvo priskiriamas Rembrantui, vėliau Piteriui de Hochui, tačiau tiksliam menininkui paveikslas nebuvo priskirtas iki pat 1880 m. Meno kūrinys primena kitą J. Vermejerio darbą „Mergina, stovinti prie virdžinalo“, vaizduojantį vienišą moterį, stovinčią prie lango su kabančiu Kupidono paveikslu ant sienos už jos.
Pirmą kartą per keletą amžių, paveikslą „Mergina, skaitanti laišką prie atviro lango“ autentiškam pavidale bus galima pamatyti dailininko atminimui skirtoje parodoje Dresdeno muziejuje nuo 2021 m. rugsėjo 10 d. iki 2022 m. sausio 2 d.