Lapkričio 10 d. Kenos geležinkelio stotyje iškilmingai pasitiktas konteinerinis traukinys „Saulė“, tranzitu per Lietuvą iš Kinijos miesto Čongčingo į antrąjį pagal dydį Belgijos miestą Antverpeną gabenantis kompiuterinę techniką.
Renginyje dalyvavo Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, Prezidentės vyriausiasis patarėjas Nerijus Udrėnas, Kazachstano Respublikos Nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius J. E. Galymzhan Koishybayev, Kinijos Nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius J. E. Tong Mingtao, Seimo ir Vyriausybės nariai, AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovybė, traukinio operatorės UAB „VPA Logistics“ atstovai, kiti garbūs svečiai.
Spalio 28 d. iš Kinijos pajudėjęs traukinys, gabenantis 41 konteinerį su kompiuterine technika, Lietuvą pasiekė per 13 dienų. Planuojama, kad likęs atstumas iki Belgijos bus įveiktas per šešias dienas. Visos kelionės metu „Saulė“ nuvažiuos beveik 11 tūkst. kilometrų.
Dar spalio pradžioje Kazachstane Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė su Kazachstano Prezidentu Nursultanu Nazarbajevu sutarė aukščiausiu lygiu palaikyti šaudyklinio konteinerinio traukinio „Saulė“ projektą ir dėti visas pastangas, kad jis startuotų dar šiemet. Prezidentės teigimu, šis traukinys tai ne tik dešimtmečiams užtikrinta nauda šalies ekonomikai, bet ir geriausias pasiūlymas jungčių ieškančioms Europai ir Kinijai.
„Šis projektas – gali tapti Lietuvos ir Kazachstano ekonomikos varikliu, todėl palaikysime jį aukščiausiu lygiu“, – pabrėžė šalies vadovė.
Renginyje dalyvavęs susisiekimo ministras Eligijus Masiulis sakė, kad Kinijos įmonės, eksportuojančios savo produkciją į Vakarų Europą, galėtų aktyviai naudotis naujuoju keliu per Kazachstaną, Rusiją, Baltarusiją ir Lietuvą. Pasiekę mūsų šalį kroviniai galėtų toliau būti gabenami į Vakarus per Lenkiją geležinkeliais ar vilkikais arba plukdomi iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto.
„Esu įsitikinęs, jog užtikrinus patogų susisiekimą, greitą valstybių sienų kirtimą ir konkurencingas paslaugų kainas naujasis maršrutas per Lietuvą bus sėkmingas, – sakė E. Masiulis. – Baltijos jūros regionas, turintis kokybišką transporto infrastruktūrą ir šiauriausią neužšąlantį Klaipėdos jūrų uostą, gali tapti nauju koridoriumi tarptautiniams pervežimams iš Azijos šalių“.
Kinijos ambasadoriaus Lietuvoje J. E. Tong Mingtao teigimu traukinio „Saulė“ yra ilgamečio bendradarbiavimo rezultatas, o jo atvykimas žymi naują transportavimo eros pradžią. „Tai itin sustiprins mūsų šalių transporto sektoriaus pasiekimus“, – tvirtino T. Mingtao.
Kazachstano ambasadorius Lietuvoje J. E. Galymzhan Koishybayev pabrėžė traukinio pavadinimo simboliškumą. Kazachų kalba žodis „saulė“ reiškia „saulės spindulį“. „Simboliška, kad „Saulė“ savo kelionę pradėjo Rytuose ir keliauja į Vakarus, – sakė G. Koishybayev. – Traukinys per itin trumpą laiką, tik 13 dienų, iš Kinijos per Kazachstaną, Rusiją ir Baltarusiją atkeliavo į Lietuvą“.
Traukinio operatorės UAB „VPA Logistics“ generalinis direktorius Darius Beinortas renginio dalyviams tvirtino, kad yra jaučiamas didelis susidomėjimas šiuo traukiniu tiek iš Europos Sąjungos valstybių, tiek iš Kinijos.
„Šiuo maršrutu galima gabenti pačias įvairiausias prekes, nuo buitinės technikos iki tekstilės, žaliavų ar net maisto produktų, – sakė D. Beinortas. – Dauguma krovinių dabar keliauja jūra apie 40 dienų, jei reisas sėkmingas, o traukinys tikslą pasiekti galėtų maždaug triskart greičiau“.
AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Stasys Dailydka anksčiau yra pabrėžęs, kad šio projekto realizavimas yra bendro ir efektyvaus kelerių metų Prezidentūros, Susisiekimo ministerijos, Klaipėdos uosto, „VPA Logistics“, Lietuvos ir kitų šalių geležinkelių administracijų darbo vaisius.
„Tai didelis iššūkis visai Lietuvos transporto sistemai, tačiau tikime, kad efektyviai ir kryptingai Susisiekimo ministerijos vykdomos transporto politikos dėka pasiekta sinergija tarp šalies oro uostų, geležinkelių bei Klaipėdos uosto leis pasiekti geriausių rezultatų bei didžiausios naudos suinteresuotoms šalims“, – teigė S. Dailydka.
Tikimasi, kad „Saulės“ traukinio projektas bus naudingas ne tik ekonomiškai. Geležinkeliai – viena iš ekologiškiausių transporto rūšių, todėl viliamasi, kad projekto įgyvendinimas leis ir toliau plėtoti „žaliąjį“ transportą sujungiant Europą ir Aziją Lietuvos logistikos tiltu.
AB „Lietuvos geležinkeliai“ informacija