Vakar „Lietuvos ryto“ televizijai spėjau pasakyti tik A ir B apie brandos egzaminų pokyčius, bet transliuojant liko tik A: daugiau egzaminų yra gerai. Gaila, kad kitas teiginys liko už kadro… Tai nors dabar parašysiu savo požiūrį į tuos egzaminus.
*
A. Daugiau egzaminų yra gerai. Mes laikėme daug brandos egzaminų ir nieko blogo mums neatsitiko. Tiesą sakant, viskas, ko mokomės, turi baigtis egzaminu, projektu, disertacija ar pan. patikrinimu, nes kitaip bematant kyla pagunda ne mokytis (mokyti), o tik imituoti tai. Abiturientai turi užsigrūdinti, nes universitetuose ir gyvenimo universitetuose egzaminų yra daug.
*
B. Dabartinė egzaminavimo tvarka yra visai netikusi! Pirmiausia dėl norminio, o ne kriterinio vertinimo. Apie tai čia jau daug kartų esu rašęs – nekartosiu. Kita blogybė – egzaminų turinys. Matematikos VBE galima išlaikyti baigus devynias klases, įrodymų čia esu pateikęs. Lietuvių kalbos ir literatūros egzaminui reikia ruoštis ne mokslą mokantis, o mokantis įtikti egzaminatoriams, atspėti jų įgeidžius, patenkinti jų ego…
*
C. Nėra socialinio užsakymo egzaminų rezultatams. Universitetai tik imituoja atranką, nes visi pasirengę priimti kuo daugiau stojančiųjų. Rinkoje geri brandos atestatai nieko nereiškia. Kaip mokėsi kandidatai į Seimo narius? Kam tai rūpi…
***
Taigi mes pirmiausia turime pasirūpinti mokslo prestižu (C), po to sukandę dantis objektyviai patikrinti (pasitikrinti) tikrąją brandą (B) ir pasimėgauti tuo, kad moksleivius mokyklos išleidžia visokeriopai išprususius (A). Dabar gi vyks arši kova prieš (A)…