Visiems, kam patinka spręsti galvosūkius, patiks ir šie dešimt mūsų parinktų kriminalinių serialų. Apiplėšimai, melas, gaudynės, bėgimas, neištikimybė, praeities traumos, keisti žmonės, žmogžudystės, kalėjimai, laiko kapsulės, užsimaskavę nusikaltėliai – visas šis idėjų pastišas laukia jūsų prie televizijos ekranų.
10. Kaleidoscop (Netflix, 2022)
Šiame seriale pasakojama apie būrelį vagių, kurie rezgia planą, kaip išplėšti iš pažiūros nepalaužiamą seifą, priklausantį galiningiausiems pasaulio žmonėms, turintiems neįveikiamą apsaugą. Kiekvienoje serijoje pristatoma vis nauja didelės pūzlės detalė, kuri atskleidžia vis daugiau informacijos apie korupcinius veikėjų užmojus, kerštą, godumą, klastą, išdavystę. Žiūrint šį serialą ramybės neduoda klausimas, kuo galima pasitikėti, o kuo ne, ir kam pavyks pasprukti iš balos sausam.
Istoriją kurti įkvėpė tikri įvykiai, nutikę Manhatane, kai miestą užklupo uraganas Sendis ir iš vieno didelio seifo dingo 70 mlrd. JAV dolerių. Seriale šokinėjama laiku nuo tos akimirkos, kai iki apipėšumo buvo likę vos para, tada rodomas pats apiplėšimas, na, ir galiausiai tai, kas nutiko kelis mėnesius po jo. Kiekvienas epizodas pavadintas pagal kokią nors spalvą ir pristato vieno ar kelių veikėjų gyvenimo istoriją arba praeitį, kad geriau suvoktume vykstančią dramą. „Netflix“ eksperimentuoja su laiku ir neišdėsto serijų chronologine tvarka.
Taip pat šiame televizijos šou yra daug necenzūrinės kalbos ir smurto scenų, taigi jis nerekomenduojamas visai šeimai, ypač vaikams, nebent gal patiktų vyresnio amžiaus tėvams. Aktorių kolektyvas, kaip serialui, išties įspūdingas, pagrindinius vaidmenis atlieka Giancarlo Esposito ir Rufus’as Sewell’as, jie ir kiti aktoriai blankias scenas padaro ryškiomis.
Serialą sukūrė Eric Garcia, o kelis epizodus režisavo Mairzee Almas, žinoma dėl tokių darbų kaip „Smėlio žmogus“ (The Sandman) (2022) ir „The Outlander“ (2014), taigi serialo stilius ir kinematografija puikūs – pasitaiko daug įtampos kupinų veiksmo scenų, tačiau vis dėlto mums rūpi ir personažai, jų likimas ir asmeninės dramos, – jie toli gražu nėra idealūs herojai, pasižymintys tik geromis savybėmis, tačiau neabejotinai įdomūs.
9. Poker Face (Peacock Original, 2023)
Čarli Keil (Natasha Lyonne) turi neįtikėtiną įgūdį suprasti, kai kas nors jai meluoja. Bėgdama nuo praeities ji pasileidžia į kelią ir kiekvienoje stotelėje sutinka vis naujų veikėjų, kurie kaip nors susiję su žiauriais nusikaltimais, o ji, pasitelkdama savo supergalią, neturi kur dingti, tik juos išaiškinti.
Personažus, kuriuos sutinka Čarli, vaidina ryškus žvaigždžių kolektyvas, į kurį įeina tokie garsūs aktoriai kaip Bendžaminas Bratas, Adrienas Brodis, Džozefas Gordonas-Levitas, Ronas Perlmanas, Elen Barkin ir kiti.
Kiekvieno epizodo pradžioje per pirmąsias penkiolika minučių mes sužinome, kas ir kaip įvykdė žmogžudystę, taigi staigmenų nesutinkame, tačiau serialas įdomus būtent dėl Natašos Lion vaidmens. Žinodami, kad ji iškart perkanda melagius, su pasimėgavimu stebime katės ir pelės žaidimą ir norime sužinoti ne tai, kas nužudė auką, bet kaip Čarli tuoj išsiaiškins melą. Taigi būtent veikėjų santykių dinamika mus prikausto prie televizijos ekranų, o pats Čarli personažas lengvai laimi simpatijas. Juk žinome, kad ji išspręs nusikaltimą, tačiau knieti sužinoti, kaip susidėlios visos pūzlės detalės.
Antraeilių aktorių personažai, ar tai būtų aukos, ar tai būtų žudikai, išties įvairūs ir stebinantys savo margumu, todėl suteikia serialui daugiau dinamikos ir įvairiabriauniškumo. Kadangi šis televizijos šou panašesnis į komediją, o ne į dramą, veikėjai dažnai prajuokina ir nustebina savo kitokiu požiūriu į pasaulį. Dažnai humoras juodas ir nevaikiškas, tačiau tai serialui suteikia dar daugiau žavesio.
Tempo atžvilgiu veiksmas vyksta gan greitai, veikėjai energingi ir pasiutę, o jų santykiuose galima justi chemiją, taigi serialas, kurio viena serija trunka apie valandą, neprailgsta žiūrėti. Ne žmogžudystės, o būtent patys personažai ir dialogai tarp jų neleidžia nuobodžiauti.
8. Candy (Hulu, 2022)
1980 m. birželio 13 d. iš pažiūros niekuo neišsiskirianti namų šeimininkė Kendė Montgomeri (Džesika Byl) nuėjo į svečius pas savo draugė Betę Gor (Melani Linski) ir žiauriai užkapojo ją kirviu. Kaip tai galėjo nutikti? Kodėl religinga ištekėjusi moteris nusprendė 42 kartus kirviu kirsti kitai moteriai? Ar iš pavydo, ar ji tik gynėsi? Serialo bendraautoriai Nikas Antoska ir Robinas Veitas per penkias serijas, pasitelkdami siaubo elementus, pristato, kas vyko prieš žmogžudystę ir po jos. Istorija paremta tikrais faktais, o HBO ja remdamasi jau kuria kitą televizijos šou, pavadinimu „Love and Death“.
Kendė su Bete iki galo nesupranta, kiek daug bendro jos turi. Abi yra nepatenkintos nuobodžiu 9 deš. priemiesčio gyvenimu, abiejų vyrai jų nebeliečia. Kendės vyras Petas (Timotis Simonsas) – pakankamai mielas vyrukas, tačiau visiškai ignoruoja savo žmoną, kai ji nori su juo suartėti. Kendė įjunka į meilės romanus, o viena draugė įkvepia ją ieškoti naujos gyvenimo ugnelės. Moteris nusprendžia užmegzti nesantuokinį romaną panašiai kaip kas nors sudaro pirkinių sąrašą. Neištikymybė – tik dar vienas nedidelis gyvenimo tikslas. Lengviausias taikinys užduočiai įgyvendinti – Alanas Goras, Betės vyras.
Betei klojasi dar prasčiau negu Kendei. Alanas visiškai nuo jos atitolęs – nuolat keliauja arba būdamas namuose ignoruoja žmoną. Kai Betė įsivaikina pykčio nevaldantį vaiką, Alanas visiškai nesistengia jai padėti, sutuoktinę laiko savaime suprantamu dalyku. Linski, vaidindama Betę, puikiai ir nestandartiškai išreiškią tą liūdesį, kuris sklando priemiestyje. Įdomus Kendės ir Betės skirtumas yra tas, kad Kendė norėdama paaitrinti savo kasdienybę renkasi neištikimybę, o Betė prisiima globoti vaiką.
Byl taip pat atlieka puikų darbą įsikūnydama į nuobodžiaujančią piktų ketinimų turinčią namų šeimininkę. Po nužudymo scenos ji vaidina netgi dar geriau – kvėpavimas, kalbos maniera, gestai – viskas rodo, kad ji yra moteris, netrukus būsianti įsprausta į kampą.
Serialo nuotaika niūri, o kontrastas, kuris pasireiškia tarp veiksmo vietos – nuobodaus rajono nuobodžiame laikmentyje – ir šiurpių įvykių, kurie ten įvyksta, sukelia tik dar didesnį siaubo pojūtį.
7. Mare of Easttown (Hulu, 2021)
Tai HBO kriminalinis trileris apie vieno miestelio gyvenimą ir ten nutikusius paslaptingus įvykius. Pagrindinė veikėja Meirė (vaidina Keit Vinslet), Ystouno herojė ir policijos pareigūnė, imasi tirti vienos jaunos motinos nužudymą. Meirė miestelyje išgarsėjo dėl nepaprastų krepšinio rungtynių, kuriose ji įmetė lemiamą tašką, o dabar sulaukusi vidutinio amžiaus ir perėjusi gyvenimo audras dirba policininke – jai iš paskos kaip šleifas velkasi neišaiškinta byla. Ji imasi darbo ne dėl pripažinimo ar nenorėdama palikti neužbaigtų reikalų – ji stengiasi pabėgti nuo praeities. Serialo veiksmas sukasi tiek apie kriminalą, tiek apie pačią paslaptingą Meirės asmenybę.
Įvykiai plėtojasi lėtai, neskubant, o paslaptis atsiskleidžia pati – tyrėjai ir aplinka veikia tik kaip katalizatoriai. Nors Meirei suteikiama daugiausiai eterio, kiti veikėjai taip pat užima savo vietą serialo siužete. Ir pats miestelis turi charakterį – apsiniaukęs, tačiau jaukus, pilnas vešlių miškų ir parkų, upelių. Būtent serialo vieta ir charakterių plėtotė buvo geriausiai įvertinta kritikų.
6. Will Trent (ABC, 2023)
Serialas paremtas Karin Sloter detektyviniais romanais. Jo pagrindinis herojus – Vilas Trentas (Ramon Rodrigez) – savotiškas, sudėtingą praeitį turintis Džordžijos kriminalinių tyrimų skyriaus agentas, išaiškinantis nusikaltimus.
Jo prototipas greičiausiai būtų Šerlokas Holmsas, nes Vilas mato pasaulį kitaip. Nusikaltimus jis ištiria ne remdamasis knygomis, o stebėdamas aplinką. Vilas – dislektikas, turėjęs sunkią vaikystę Atlantos vaikų namuose.
Pirmoji byla, kurią jis tiria seriale, – paauglės nužudymas. Maža to, namo į priemiestį grįžusi jos motina randa dukrą tįsančią ant žemės be gyvybės ženklų ir nudaigoja įtariamą užpuoliką. Tyrimų departamentas iškart daro išvadas, kad nusikaltimą nebus sunku išspręsti, tačiau Vilas mano kitaip, nes jo akis mato skyles šiame naratyve. Netrukus, susitikus su neišauklėtu aukos tėvu (Mark-Paul Gosselaar), prastai nusiteikusia viršininke (Sonja Sohn’s Amanda) ir priešiškai nusistačiusia nauja kolege (Iantha Richardson’s Faith), turinčią nesuvestų sąskaitų su Vilu, jis ima pasistumti į priekį spręsdamas bylą.
Vilas yra įdomus veikėjas, turintis fizinių ir psichologinių randų, nulėmusių daugelį jo sprendimų. Tarkim, pračioje pradžioje jis priglaudžia mielą pamestą čichuachą Betę ir apgyvendina ją savo neįrengtuose namuose pavojingame rajone, įsivelia į romantinius santykius su priklausomybių turinčia agente po priedanga Ange (Erika Christensen), kuri, kaip veikėja, puikiai tinka į pagrindinius personažus kartu su Vilu – abu jie traumuoti ir bando kartu spręsti savo asmenines problemas. Maža to, seriale gausu gero humoro ir kuriozištų situacijų, taigi drama ir komedija jame gerai suderinti du žanrai.
Vilas Trentas, pasiryžęs daryti bet ką, kad tik niekam daugiau nereikėtų jaustis taip, kaip jis jautėsi vaikystėje, gelbėja pasaulį nuo nusikaltimų ir bando išnarplioti savo asmeninės dramos mazgus.
5. Whitstable Pearl (Acorn TV, 2022)
Knygos ir serialai apie mėgėjus seklius ypač populiarūs Didžiojoje Britanijoje, taigi nieko nuostabaus, kad sulaukėme dar vienos televizijos produkcijos apie savamokslius detektyvus iš šio regiono. Šįkart naratyvas sukasi apie mažo Anglijos miestelio Vitesteiblio gyventoją Perlą Nolan (Kerry Godliman). Ji, būdama vietinio restorano „Vitesteiblio perlas“ bendrasavininkė, nesulaukia pasirodant savo austrių tiekejo ir gero draugo Vinio, taigi patraukia jo ieškoti į prieplauką ir ten randa negyvą, išmirkusį ir papilkusį vandenyje, lyg jis ten būtų gulėjęs jau daug valandų. Taip prasideda miestelio detektyvas.
Perla pati imasi tirti bylos, kadangi taip jau sutapo, kad ir pati kažkada dirbo policijoje. Tačiau oficialiai dirbti į miestelį iš Londono atvyksta policininkas Maikas Makgvairas (Howard Charles). Jis niūrus ir šiurkštus vyrukas, iškart pasiskundžiantis Perlai, kad nemėgsta mažų miestelių. Išklausinėja ją, kodėl nepaliko kūno nusikaltimo vietoj, ir atrodo, kad atsakymas jį tenkina, tačiau Perla nuslepia faktą, kad Vinis buvo įsiskolinęs ir skolintojas jo ieškojo. Policija mano, kad Vinio mirtis buvo nelaimingas atsitikimas, tačiau Perla su tuo nesutinka. Ji savarankiškai tiria bylą, kurioje ima dėtis dar daugiau tokių „nelaimingų atstikimų“.
Nors detektyvinė linija ir nėra pati stipriausia šiame seriale, mums pamažu atsiskleidžia veikėjų charakteriai. Išsiaiškiname, kodėl Perla gyvena ir dirba kartu su savo mama, sužinome daugiau apie jos praeitį ir kaip ji įkūrė verslą Vitesteiblyje. Tuo tarpu Makgvairo personažas gerokai paslaptingesnis, tačiau ne ką mažiau įdomus. Jis nėra draugiškas, nemėgsta žmonių ir balina dantis, o laisvu laiku galvoja apie moterį, kurios jau nebėra jo gyvenime, taigi neturi nė vienos priežasties pasilikti mietelyje, tačiau galiausiai pasilieka ir užmezga sudėtingus darbo santykius su Perla ir jie pradeda kartu tirti bylą.
4. Copenhagen Cowboy (Netflix, 2022)
Danų seriale pagrindinė veikėja Miu (Angela Bundalovic) keliauja per Kopenhagos nusikalstamumo pasaulį ir siekia atkeršyti. Jos figūra, pasirodžiusi horizonte, atneša nesėkmes visiems sutiktiesiems. Šešis epizodus režisavo ir scenarijų parašė Nikolas Vinding Refn, sukūręs tokius filmus kaip „The Neon Demon“ ir „Only God Forgives“ ir neabejotinai nestokojantis artistinių gebėjimų, nes „Copenhagen Cowboy“ sukurtas meniškai.
Pagrindinė veikėja Miu iš išvaizdos panaši į „Keistų dalykų“ herojų Vilą, ir pats režisierius kartais prabyla apie garsųjį serialą teigdamas, kad sėmėsi iš jo įkvėpimo, tačiau vis dėlto „Copenhagen Cowboy“ nėra panašus į „Keistus dalykus“. Šis serialas savo mizanscenomis primena avangardinį meną, jame rodoma kiekviena detalė – lėtai ir pabrėžtinai. Vaizdai gražūs, estetiški, malonūs akiai. Toks jausmas, kad režisierius iš pradžių mokėsi meno mokykloje, o tik po to kinematografijos, nes jo darbas – lyg meno paroda.
Seriale daug fantastikos, tačiau dialogai prasmingi ir juose atpažįstame save daugeliu atžvilgių. Įspūdingas kostiumų dizainas, tikslingai parinktos spalvos, o pagrindinės aktorės vaidyba – neperspausta ir minimalistinė, – kiekviena ekspresyvesnė išraiška išduoda, kad kažkas tuoj nutiks, taigi veiksmas perteikiamas detalėmis užuot naudojantis ypatingais specialiaisiais efektais. Siužetą iš pradžių gan sunku suvokti, tačiau įvykiams klostantis ima vis labiau aiškėti, kur jis veda.
Vinding Refn paklaustas, kodėl pasirinko serialui suteikti būtent tokį pavadinimą, atsakė, kad jokios konkrečios priežasties nėra ir jam tiesiog patiko šis žodžių junginys. Tai atspindi ir patį serialo konceptą – labiau nei siužetas ar veikėjų arka šiam kūrėjui buvo svarbesnė estetika ir meninės priemonės, kurios ekrane išties užliūliuoja ir suteikia estetinį malonumą.
3. Mayor of Kingstown (2021)
Tai amerikiečių kriminalinė drama pasakojanti apie svarbią JAV vyraujančią problemą – kalėjimų sistemą. Istorija sukasi apie didelę politinę galią turinčių Makluskių šeimą Kingstoune, Mičigane, kur kalėjimų verslas yra vienintelė mieste klestinti industrija: jame ir aplinkui stovi septyni kalėjimai. „20 000 prarastų sielų, neturinčių nei vilties, nei ateities.“ Visi – policija, nusikaltėliai, kaliniai, kalėjimo sargai ir politikai – piknaudžiauja valdžia, taigi paliečiamos tokios temos kaip rasizmas, korupcija ir nelygybė, tačiau kai kurie asmenys šiame miestelyje bando įvesti tvarką ir teisingumą, nors juo niekur net nekvepia.
Serialas yra perpildytas testosterono ir jame pasirodo vos keletas personažų moterų, o ir tos pačios yra motinos, žmonos, striptizo šokėjos arba prostitutės. Vienas po kito eina susišaudymai, automobilių avarijos ir grėsmingų vyrų pokalbiai prisikišus veidą prie veido. Tačiau tema yra pakankamai svarbi ir aktuali, kad serijos nevirstų vien veiksmo kupinu reginiu, o įgytų prasmės sluoksnį. Šis televizijos šou susilaukė ypač palankių žiūrovų įvertinimų.
2. Black Snow (2023)
Tai australų kriminalinis trileris apie fikcinę žmogžudystę, įvykusią 1994 metais. Septyniokmetė Izabelė mokyklos baigimo dieną buvo nužudyta, tačiau prieš tai mokykla, minėdama savo šimtąsias įkūrimo metines, nusprendžia mokiniams liepti užšaldyti laiko kapsulę. Savo laiko kapsulėje Izabelė parašo: „Man atrodo, kad 2019 metais Ašfordas vis dar bus pilnas grobuonių, kurie apsimeta draugais“ ir priduria, kad norėtų juos išaišinti, jei jie nenužudys jos pirmiau. Tada veiksmas nusikelia į 2019 metus, kai detektyvas Džeimsas Kormakas randa prieš 25-erius metus laiko kapsulę ir imasi tirti užšaldytos bylos. Policijos pareigūnai nepatikėjo paaugle ir jos žinutę palaikė tiesiog paauglišku nerimu.
Vietiniai policininkai Kormako nesutinka svetingai ir vadina „rakštimi sub**ėje“, o ir kiti miestelio gyventojai, susiję su Izabele, nenori vėl gilintis į skaudžią tragediją. Nei Izabelės sesuo Hazelė (Jemmason Power), nei likusi krikščionių evangelikų šeima iš pradžių nesutika atsakinėti į Kormako klausimus. Pastorius Džo (Jimi Bani) vis dar negali susitaikyti su Izabelės mirtimi ir kapsulei iškilus į dienos šviesą patiria prieštaringų jausmų. Žmogžudystė bendruomenėje sukelia bangų ir priverčia susimąstyti apie Australijoje vyraujantį elgesį su migrantais.
Nors seriale įtampa ne visada išlieka, laiko kapsulės idėja gan veiksmingai išjudina veiksmą ir iškelia klausimus, į kuriuos norisi atsakymų. Pasiruoškite gilintis į ketvirčio amžiaus senumo bylą, kuri vis dar sukuria intrigą ir dramą, tuo labiau kad jauno žmogaus smurtinė mirtis visuomet sukelia prieštaringų ir skausmingų emocijų.
1. Black Bird (Apple TV, 2022)
Dar vienas tikrais faktais paremtas kriminalinis pasakojimas. Jo ištakos – kriminalinių istorijų rašytojo Denio Leheino sukurti Džeimso Kyno 2010-ųjų memuarai „In With the Devil“. Pagrindinį Kyno vaidmenį atlieka Taronas Egertonas, dar žinomas dėl savo Eltono Džono vaidmens filme „Rocketman“.
Mažasis Džimis Kynas – žavus, arogantiškas, ambicingas narkotikais prekiaujantis ilgamečio policijos pereigūno Didžiojo Džimo (kurį vaidino neseniai pasaulį palikęs Rėjus Lijota) sūnus. Mažojo Džimio laimingos dienos netrukus baigiasi, nes jo tėvas užsiima nešvariais reikalais, taigi policija staiga įsiveržia į Džimio namus ir, apieškoję juos bei atradę įkalčių, dešimčiai metų pasodina jaunuolį į kalėjimą be galimybės išeiti lygtinai.
Po kelių mėnesių, praleistų kalėjime, pasirodo FTB agentė Loren Makoli (Sepidė Moafi) ir pasiūlo jam sandorį. Džimis turi pereiti į griežčiausio saugumo kalėjimą, kuriame daugiausiai dienas leidžia nepakaltinami, protiškai pakrikę asmenys. Jis turi susidraugauti su vienu įtariamu serijiniu žudiku Lariu Holu (Polas Valteris Hauseris) ir išgauti iš jo prisipažinimą, kol teisėsauga jo dar nepaleido į laisvę. Lariui sapnuojasi, kad jis žudo moteris, o pareigūnai įtaria, kad jam išėjus į laisvę žmogžudystės tęsis. Makoli tiki, kad Džimiui užtenka žavesio bei proto, kad atliktų šią užduotį. O jeigu jam pasiseks, tuomet jis atgaus savo laisvę.
Visa tai trunka pusantro epizodo, taigi tempas nėra greitas, tačiau toks sprendimas priimtas neveltui. Iš pradžių pamatome Larį – vyrą, aiškiai turintį kognityvinių sutrikimų, šnekantį neįprastai aukštu balsu, tačiau išprotėjusį savaip – jo elgesys netipiškas. Laris jau yra prisipažinęs dėl daug nusikaltimų, tačiau ar jis tikrai nužudė tas 14 merginų?
Tik Džimiui ir Lariui susitikus veiksmas iš tikrųjų įsivažiuoja. Tarp vyrų mezgasi trapi draugystė, kuri perauga į keistą ir kraupų ryšį. Džimiui tai kelia šiurpą, o FTB jau nebėra tikri, ar Laris tikrai įvykdė visas tas žmogžudystes. Jis lengvai moka įtraukti pašnekovą į savo laisvų asociacijų srautą ir priversti pažvelgti į tamsiausias savo vidaus kerteles. Leheinas yra gerai žinomas trilerių rašytojas, tačiau gali būti, kad šie sukrečiantys dialogai – tai vieni iš geriausių jo kada nors parašytų.
Maža to, prie veiksmo prisideda ir korumpuotas sargybinis, kuris stengiasi išmelžti iš Džimio pinigų, ir kiti kraujo ištroškę kaliniai, taigi įvykių nepasirodys maža. O Lojota, šiame seriale vaidinęs Džimio tėvą, paskutinį kartą pasirodo televizijos ekrane ir atiduoda savo duoklę.