JAV daugkartinio naudojimo erdvėlaivis “Endeavour”, įveikęs pagrindinę kliūtį, toliau vežamas Los Andželo gatvėmis į savo nuolatinę vietą muziejuje.
Erdvėlaivis savo paskutinę kelionę pradėjo penktadienį paryčiais, kai išriedėjo iš Los Andželo tarptautinio oro uosto ant 160 ratus turinčios platformos maršrutu, pažymėtu rombo pavidalo ženklais su užrašu “Erdvėlaivio pervežimas”.
Penktadienį vakare jis buvo sustabdytas; pervežimo brigados užtruko kelias valandas, kol užkėlė “Endeavour” ant lengvesnės transportavimo platformos. Apie vidurnaktį jis pradėjo kelionę per viaduką virš 405-osios automagistralės – vieną iš sudėtingiausių šio pervežimo etapų dėl kosminio aparato dydžio ir tilto pločio.
Erdvėlaivio platformą per Mančesterio bulvaro viaduką tempė pikapas “Toyota Tundra”, o jo gamintojai šį procesą filmavo televizijos reklamai, gavę specialų leidimą. Reklamos kūrėjai veiksmo vietą pavertė kino studijos aikštele, įrengę specialų apšvietimą, garso ir filmavimo įrangą.
Policija buvo sustabdžiusi eismą po viaduku, kol per jį apie tris minutes buvo vežamas erdvėlaivis.
Ruošiantis pervežimui, brigados turėjo išmontuoti elektros linijas, todėl apie 400 gyventojų Inglvudo rajone kelioms valandoms liko be elektros.
Kitapus viaduko darbininkai pradėjo ilgai trunkančius perkėlimo ant pradinės transportavimo platformos darbus, tad “Endeavour” vėl pajudėjo šeštadienį paryčiais.
Dar vienas kliuvinys laukia vėliau šeštadienį, kai “Endeavour” bus vežamas per siaurą gyvenamojo rajono gatvę tarp daugiaaukščių pastatų abiejose pusėse. Erdvėlaivio sparnai tikriausiai slinks visai šalia laiptinių, todėl gyventojams nurodyta likti namuose, kol erdvėlaivis pravažiuos.
Penktadienį šimtai fotografuojančių žiūrovų, tarp kurių buvo atsivedusių vaikus, stebėjo, kaip 77 tonas sveriantis “Endeavour” lėtai slinko gatvėmis. Erdvėlaivio uodega buvo iškilusi aukščiau gatvės žibintų, o sparnai dengė gatvės važiuojamąją dalį.
Per dvi dienas erdvėlaivis įveiks 19 kilometrų atstumą ne didesniu nei 3 kilometrų per valandą greičiu iki savo paskutinės stotelės: Kalifornijos mokslo centro, kur jis taps pagrindiniu naujos ekspozicijos eksponatu. Tikimasi, kad jis pasieks muziejų šeštadienio pavakarę.
Nors kelionės pradžioje iškilo kai kurių nesklandumų ir atidėliojimų, jo vežėjai pademonstravo puikius automobilio statymo įgūdžius, įstumdami erdvėlaivį atbulą į vieno prekybos centro aikštelę, kur jis buvo perkeltas ant kitos platformos, stebint džiūgaujančiai miniai.
“Mums dar neteko pervežti nieko panašaus”, – sakė šiam žygiui nusamdytos pervežimų bendrovės atstovas Jimas Hennessy (Džimas Henesis).
Žiūrovai užplūdo automobilių aikštelę Vestčesterio rajone, kad galėtų pamatyti “Endeavour”, kurį saugojo policija, privatūs apsaugininkai ir statybininkų brigados.
Šeimos gydytoja Janet Dion (Džanet Dion), gyvenanti netoliese esančiame Manhatan Biče, gėrėjosi erdvėlaiviu, kurio išorė buvo paveikta kosmose nuskrietų milijonų kilometrų ir daugiau nei dviejų dešimčių tūpimų Žemėje.
“Galima pajusti didybę tų vietų, kur jis pabuvojo”, – sakė J.Dion, nenuleidžianti akių nuo karščio skydo plokštelių, saugančių erdvėlaivį nuo perkaitimo grįžtant į Žemę.
Pervežimų bendrovės mechanikas Jamesas Nieuwdorpas (Džeimsas Njovdorpas) matė paskutinį “Endeavour” skrydį per Kaliforniją ir atvyko dar kartą jo stebėti, prieš erdvėlaiviui tampant muziejaus eksponatu.
Vyras džiaugėsi, kad erdvėlaivis paskatino nepažįstamus žmones susirinkti kartu. Tarp žiūrovų buvo jaučiama “didelė brolybė – tei retai matoma mūsų dienomis”, sakė jis.
Penkiaaukščiam pastatui prilygstančio erdvėlaivio pervežimas tapo dideliu iššūkiu, kuris buvo planuojamas beveik metus. Kai kuriose vietos 24 metrų pločio sparnai turėjo praslinkti virš šaligatvių, todėl policija pakeliui laikinai stabdydavo pėsčiųjų eismą.
Sutrikdytas eismas nuvylė kai kuriuos verslininkus, kurie tikėjosi, kad didžiulė minia padės pagerinti apyvartą.
Šeštadienis paprastai būna labiausiai užimta diena Jamesui Fugate’ui (Džeimsui Fjugeitui), kuris yra Pietų Los Andžele įsikūrusio knygyno “Eso Won Books” savininkas. Tačiau jo nuomone, dėl “Endeavour” pervežimo diena bus nyki.
“Neužsidarysime, net jeigu (prekyba) sulėtėtų. Tuomet išsitrauki knygą ir skaitai”, – sakė jis.
“Space Shuttle” tipo erdvėlaivių pagrandukas “Endeavour” pakeitė “Challenger”, kuris sprogo kildamas 1986 metais su septynių astronautų įgula. Jis 25 kartus riaumodamas kilo nuo starto aikštelės, apskriejo Žemę beveik 4 700 kartų ir sukorė apie 198 mln. kilometrų.
“Endeavour” pervežimui buvo reikalinga speciali priekaba, paprastai naudojama naftos gavybos platformų arba tiltų konstrukcijoms ir kitokiai sunkiai įrangai pervežti. Priekabos ratai gali sukiotis bet kuria kryptimi, todėl erdvėlaivis gali aplenkti kliūtis. Pervežimo operatorius eina šalia platformos, valdydamas jos judėjimą specialiu pulteliu. Keli darbuotojai eina sparnų priekyje, dairydamiesi kliūčių.
Prieš “Endeavour” kelionę miesto gatvėmis teko nupjauti apie 400 medžių, perkelti elektros laidus ir telefono linijas, taip pat pakloti plienines plokštes, saugančias gatvių dangą ir požemines komunikacijas.
“Endeavour” vežamas daugiausiai plačiais prospektais, kai kada daugelio eismo juostų keliais. Atlikus paruošiamuosius darbus, kai kurias procedūras teko atlikti jau pervežimo metu – pavyzdžiui, išjungti elektrą pakeliui esančiose linijose.
Pervežimo maršrutas buvo parinktas atmetus visus kitas galimybes. Jeigu būtų nuspręsta erdvėlaivį išmontuoti dalimis, tai būtų sugadinę jo trapias karščio skydo plokšteles. Taip pat nebuvo įmanoma jo parskraidinti sraigtasparniu arba vežti vien automagistralėmis, nes “Endeavour” netilptų po viadukais. Manoma, kad jo pervežimas per miestą kainuos daugiau nei 10 mln. dolerių.
Pietų Kalifornijoje sudėtingi sunkių krovinių pervežimai atliekami jau ne pirmą kartą.
1946 metais milžiniškas Howardo Hugheso (Hovardo Hjudžeso) transporto hidroplanas “Hughes H-4 Hercules”, dar žinomas kaip “Spruce Goose”, buvo pastatytas atskiromis sekcijomis ir pervežtas iš Los Andželo priemiesčio Kalver Sičio į Long Bičą, esantį už maždaug 50 kilometrų.
1984 metais senas oro bendrovės “United Airlines” laineris DC-8, išmontavus jo sparnus ir uodegą, buvo pervežtas į Kalifornijos mokslo centro ekspoziciją iš Long Bičo.
Anksčiau šiais metais dviejų aukštų namo aukščio granito blokas buvo nugabentas 169 kilometrus iš vieno karjero į Los Andželo meno muziejų.