Pirmoje straipsnio dalyje daugiausiai kalbėjau apie tai, kaip pasirinkti, į ką atkreipti dėmesį renkantis tinkamą pokalbių ir SMS žinučių planą Lietuvoje. Tačiau šiais laikais vien skambučių Lietuvoje nebepakanka – vis daugiau lietuvių naudojasi mobiliuoju internetu, bendrauja su artimaisiais, gyvenančiais užsienio šalyse, ar patys keliauja.
Kad ir ką bedarytumėte – skambintumėte, naršytumėte ar rašytumėte trumpąją žinutę – visada yra būtų sulaukti kuo mažesnės sąskaitos. Taigi antroje straipsnio dalyje norėčiau paminėti kaip išsirinkti tinkamą interneto planą bei kaip į jį įtilpti, taip pat, kaip sumažinti išlaidas, jeigu daug keliaujate arba bendraujate su užsienio šalimis.
Mobilusis internetas: nuo ko pradėti?
Lietuvoje vis daugėjant išmaniųjų telefonų naudotojų vis labiau auga ir mobiliojo interneto vartojimas. Mobiliojo interneto kainos neretai vartotojams atrodo šiek tiek didokos, tačiau norėdami išnaudoti telefono funkcijas, vartotojai mobiliojo internetą vis tiek naudoja.
Pradėkime nuo to, kokio dydžio interneto paketą pasirinkti. Žinoma, tai priklauso nuo pačio vartojimo – jei mobiliuoju internetu naudojamasi bene kasdien, skaitomos naujienos, naršoma internete, retkarčiais žiūrimas “Youtube” ar klausomasi internetinio radijo ir pan. , reikalingas duomenų paketas prasidės nuo 1 GB. Tačiau jeigu internetu naudojatės vos kelis kartus per mėnesį navigacijai ir retkarčiais pasitikrinate el.paštą, daugiau nei 200-300Mb jūs tikrai neišnaudosite. Jeigu mobiliuoju internetu naudojatės jau ilgiau, problemų pasirenkant tinkamą kiekį jums tikrai nebus. Tikriausiai pats puikiai žinote, ar telpate į 1 GB ar reikia daugiau/mažiau, tačiau sudėtingiausia yra tiems žmonėms, kuriems mobilusis internetas yra naujiena.
Taigi, nuo ko pradėti? Suplanuoti savo vartojimą yra sudėtinga, tad geriausia pradėti ne nuo pačio mažiausio interneto kiekio, kurį galima pasirinkti. Optimaliausias variantas būtų 1 GB, jeigu įsigijote išmanųjį telefoną ir norėsite išbandyti jo galimybes. Vėliau, jeigu matysite, kad tokio kiekio yra per daug, ar per mažai – ieškokite galimybės jį pasikeisti.
Žinoma, yra kitas variantas, pradėti naudotis mažesniuoju, pavyzdžiui 200-300 Mb startiniu paketu, o viršijus, papildomai mokėti už kiekvieną MB, tačiau prieš renkantis šį variantą reikėtų gerai susipažinti su papildomų duomenų įkainiais, nes viename tinkle papildomas MB gali kainuoti 5 ct/MB, kitame 50 ct už papildomą MB.
Kaip neviršyti savo turimo interneto kiekio?
Pasirinkus interneto paketą, svarbiausia užduotis kaip nors į jį sutilpti. Kad ir kaip norėtume atsisiųsti itin patikusią dainą, nusiųsti draugei ar draugui nuotrauką per “Skype”, mėnesio pabaigoje atėjusi didesnė sąskaita jūsų tikrai nenudžiugins. Taigi, pirmiausia reikėtų išnaudoti visas įmanoma Wi-fi galimybes. Tai yra, jei namuose, darbe ar kavinėje kol gurkšnojate kavą yra galimybė pasinaudoti nemokamu bevieliu internetu, kodėl gi to nepadarius? Užsienyje kavinės darbuotojos pasiteirauti, galbūt kavinėje yra suteikiama galimybė nemokamai pasinaudoti internetu – jokia nuostaba, tačiau Lietuvoje dalis žmonių vis dar gėdijasi.
Naudokite duomenis skaičiuojančias programėles telefone. Dalis telefonų tokią funkciją jau turi: galite nusistatyti savo duomenų limitą, pasirinkti kada būsite įspėtas apie besibaigiančius duomenis; tačiau jei telefone tokios funkcijos nėra – jų tikrai rasite “Google Play Store” , “Apple Store” ar “Nokia Store” aplikacijose. Programėlės yra nemokamos, tačiau tikrai naudingos. Viena pastaba, nesivadovaukite programėlių apskaičiuotais duomenimis visu 100 procentų: skirtingi operatoriai naudoja skirtingą duomenų apvalinimą nuo 1 iki 100 kb, tad kartais susidaro 10-20MB paklaida tarp operatoriaus ir telefono paskaičiuotų kiekių.
© Lauros Matkutės nuotr. / KaunoZinios.lt
Jeigu neesate iš tų žmonių, kuriems internetas būtinas 24 valandas per parą, išjunkite duomenis, kai jų nenaudojate. „Facebook“ įvykių atnaujinimai, orų programėlės duomenis naudoja beveik nuolatos. Nors kiekis nėra didelis, tačiau naršymui jums vis tiek lieka mažiau. Be to, išjungus duomenis kuomet jie nėra itin reikalingi, pradėsite džiaugtis ilgiau laikančia telefono baterija.
Išnaudokite operatorių suteikiamas galimybės pasitikrinti duomenų išnaudojimą/likutį. „Tele2“ savo klientams suteikia galimybę nemokamai siunčiant trumpąją SMS, „Bitė“ – skambučiu, „Omnitel“ – savitarnos svetainėje.
Jei telefone naudojatės “Android” operacine sisteme, nustatykite, kad programos atsinaujintų tik naudojant Wi-fi, arba, kad būtų atsiklausiama prieš programą atnaujinant. Tai galėsite padaryti “Google Play Store” aplikacijoje. Taip pat, nustatykite, kad telefonas sinchronizuotų ar darytų atsarginę kopiją tik naudojantis Wi-fi tinklu.
Skambinti ar neskambinti būnant užsienyje?
Šiais laikais žmonės keliauja į užsienio šalis daug – kas darbo reikalais, kas pramogauti ar mokytis. Jeigu išvykstate ilgam, žinoma nusipirksite tos šalies mobiliojo ryšio kortelę ir sąskaitos Lietuvoje nebus aktualios, tačiau jei išvykote į užsienį su lietuviška kortele ir ketinate ją ten naudoti – turite žinoti keletą dalykų.
Pirmiausia, prieš išvykstant į užsienį, naudinga pasitikslinti, kokie tarifai toje šalyje yra taikomi. Jeigu keliaujate tik po Europos Sąjungos šalis, jie visose šalyse yra vienodi. Tačiau jei vykstate už ES ribų, būtinai išnagrinėkite galimas skambučių ir SMS kainas: dalyje šalių jūs turėsite galimybę rinktis iš kelių tos šalies operatorių, todėl logiška, kad norėsite rinktis pigiausią variantą. Tačiau jei esate nustatę automatinį tinklo parinkimą, telefonas prisijungs prie stipriausio tuo metu esančio signalo, o galbūt tas tinklas nebus pigiausias? Todėl vykdami į ne ES šalis pasižiūrėkite galimus tinklus ir pasinagrinėkite jų tarifus.
Jeigu planuojate bendrauti su šeimos nariais, beveik visuomet pigiausias variantas yra tuomet, kai šeimos narys jums skambina iš Lietuvos, o jūs atsiliepiate būdamas užsienyje (žinoma, jei naudojatės lietuvišku numeriu). Pavyzdžiui, jei jūs esate ES šalyje atsiliepta minutė jums kainuoja apytiksliai 20 centų, o skambučio minutė apytiksliai 80 centų. Taip pat, svarbu paminėti, kad visi 3 didieji operatoriai Baltijos šalyse suteikia galimybę į skambutį atsiliepti nemokamai, jeigu prisijungiate prie konkretaus jų nurodyto tinklo. Žinoma, yra šalių (ne ES) , kur viskas yra atvirkščiai – į Lietuvą skambinti yra pigiau nei atsiliepti į skambutį, todėl, kaip ir minėjau, tarifus vertėtų išsinagrinėti prieš išvykstant.
Jeigu skambinate į užsienį
Daugelis mūsų turi artimųjų ar draugų, kurie gyvena užsienio šalyse. Nors tikriausiai dauguma renkasi bendravimą interneto pagalba, tačiau kartais pasitaiko, jog paskambiname ir telefonu. Kita vertus, galbūt jūs pats gyvenate užsienyje, o artimieji, likę Lietuvoje, vis skambina jums telefonu ir jums šiek tiek neramu dėl jų išlaidų.
Jeigu skambinate į užsienį gan dažnai, sąskaitos tikrai nėra džiuginančios. Tad pirmiausia pasvarstykite, galbūt įmanoma, kad jūsų artimas žmogus būdamas užsienyje naudotųsi lietuviška mobiliojo ryšio kortele (nesvarbu ar mėnesinio ar išankstinio apmokėjimo). Kaip minėjau prieš tai, ES šalyse atsiliepimo kaina yra apie 20ct/min, o standartinė skambučio kaina, priklausomai nuo operatoriaus ir nuo šalies į kurią skambinama, svyruoja nuo 1,30 iki beveik 3 litų už minutę.
Pateiksiu pavyzdį: jūs gyvenate Lietuvoje, o jūsų sūnus – Vokietijoje. Sūnui grįžus į Lietuvą, įsigyjate papildomą abonentinę kortelę (arba sūnus nusiperka išankstinio apmokėjimo kortelę) ir išvyksta atgal. Jūs skambinate sūnui į Vokietiją, tačiau į lietuvišką numerį. Kaip tai pigiau? Standartinė vidutinė visų trijų operatorių teikiamų pokalbių į Vokietiją kaina yra 2,24lt/min. Jeigu per mėnesį prakalbėsite 30minučių, jums tai kainuos apytiksliai 60 litų. Jeigu sūnus naudos lietuvišką kortelę – 6 litus (arba maksimaliai 15lt, jeigu skaičiuotume minimalų operatorių teikiamą planą išsiimant abonentinę kortelę).
Pasiteiraukite, ar operatorius teikia pigesnių pokalbių galimybę užsisakant papildomą paslaugą. Skambučiai naudojant papildomą paslaugą dažniausiai būna keliasdešimt centų pigesni, o skambinant į užsienio šalis itin dažnai – vieną kitą dešimtį galima sutaupyti.
Pabaigai
Mobilieji telefonai lengvina mūsų gyvenimą, tačiau neplanuotai “išsipūtusi” sąskaita tikrai nedžiugina. Pagrindinis principas, kurį stengiausi pakartoti keletą kartų – išnaudokite operatorių teikiamas galimybes – pasitikrinkite, kiek jums liko pokalbių ar mobilaus interneto. Taip pat, nepamirškite, kad klientų aptarnavimo linijos, į kurias galite skambinti nemokamai, yra skirtos būtent klientams, tad jei nustebote dėl didesnės sąskaitos, neradote kažkokios informacijos – drąsiai skambinkite ir klauskite.