Savidestrukcija ir žmogiškumas mokslinės fantastikos trileryje „Sunaikinimas“

Paskelbė: Data: 2018-08-26 04:03

Spausdinti | Komentarai

Filmo "Annihilation" kadras

Daugumai žinomo filmo apie dirbtinį intelektą „Ex Machina“ kūrėjas Alex Garland šiemet pristatė naują gardų kąsnį mokslinės fantastikos mėgėjams. Filmas „Sunaikinimas“ (angl. „Annihilation).

Sunaikinimas“ sukurtas pagal Jeffo VanderMeero romanus. Filmas apie slaptą mokslininkių ekspediciją į izoliuotą vietovę, kurioje ne viskas veikia pagal gamtos dėsnius, sulaukė puikių kino kritikų vertinimų. Filmas apima daug įvairių temų: genetiniai mutavimai, biologija, savęs naikinimas ir praradimas, evoliucija, pasaulio tvarka. Jis buvo parduotas Netflix, tad norintys gali pažiūrėti kūrinį šioje platformoje.

Veiksmas prasideda nuo daikto, kuris panašus į meteorą, kritimo į žemę. Jis pataiko tiesiai į švyturį. Atrodo trumpa scena, tačiau, vis gi, be galo svarbi detalė, norintiems suvokti filmo esmę.

Pagrindinė veikėja – Lena (akt. Natalie Portman) gerai žinoma biologė, kurios tyrinėjimų sritis – genetika ir ląstelės, dėstytoja, 7 metus tarnavusi armijoje. Mergina kovoja su sielvartu ir liūdesiu, nes jos vyras yra dingęs be žinios jau metus. Ji bando gyventi toliau, ieško prasmės, tačiau nesėkmingai. Vieną dieną, jai dažant miegamojo sieną, į kambarį įeina jos vyras Keinas (akt. Oscar Isaac). Lena puola jam į glėbį, tačiau jis atrodo be galo pasikeitęs. Grįžimo sceną trumpam nutraukia persikėlimas į praeitį, kuriame rodomas visai kitoks Keinas – linksmas, besišypsantis, žaismingas. Namo grįžęs vyras – ramus, liūdnas, atrodo labai sutrikęs. Iš šio kontrasto iš karto aišku, jog kažkas yra ne taip. Ir tai visiška tiesa, Keinas pasijunta blogai ir jam žmona iškviečia ligoninę, tačiau važiuojant greitosios automobiliu jis yra sustabdomas juodų džipų, o Lena ir Keinas – paimami.

Oscar Isaac

Lena atsibunda keistoje kameroje ir vėliau sužino, kad buvo nugabenda į vietą, vadinamą „Pietiniu siekiniu“ (angl. „Southern reach“) – tyrimų daliniu, kuris yra vos už kelių mylių nuo paslaptingojo švyturio. Lena atsibunda ne viena, ją iš karto ima kalbinti, kaip vėliau paaiškėja – psichologė Ventres (akt. Jennifer Jason Leigh), kuri informuoja merginą, kad jos vyras buvo slaptoje misijoje – jis buvo išsiųstas tyrinėti aplink švyturį susidariusios keistos spalvotos sienos, vadintos „Mirgėjimu“. Ta vieta – keista, nesustabdomai besiplečianti zona, iš kurios iki Keino negrįžo nė vienas tyrinėtojas. Žmogui kirtus slenkstį tarp šios pusės ir tos, už „Mirgėjimo“ sienos, prarandami visi susisiekti reikalingi signalai. Psichologė atskleidžia, kad turi idėją – paslaptingoje zonoje žmones žudo pavojingi padarai, arba, paveikti keistos radiacijos žmonės iššudo vienas kitą.

Tuo tarpu Keinas yra laikomas atskiroje, izoliuotoje palatoje. Jis vos gyvas, tad Lena nusprendžia, kad jai reikia kažko imtis. Slegiama kaltės jausmo ji prisijungia prie komandos, vykstančios į „Mirgėjimą“. Jų tikslas –nuvykti į centre esantį švyturį ir sužinoti, kokia yra „Mirgėjimo“ kilmė, kas tai, kur dingsta žmonės ir išgelbėti Žemę. Kartu su ja keliauja grupė moterų, kurios yra mokslininkės ir tikros savo srities žinovės. Visos jos suvokia, kad ši misija gali būti visiška savižudybė ir tai, jog yra labai didelis šansas, kad jos niekada negrįš atgal.

Annihilation 2

Filmas neeilinis, jo veiksmas sukasi apie inteligentiškas moteris, kurios priima gana racionalius (atsižvelgiant į tai, kas dedasi už švytinčios sienos) sprendimus. Komandą sudaro puikios problemų sprendėjos, o įdomu ir tai, kad nė viena jų neatitinka dažnai filmuose sutinkamo stereotipinio moters įvaizdžio.

Viena iš komandos narių, Kesė (akt. Tuva Novotny) vienoje vietoje pasako, jog niekas nesiryžtų tokiai misijai, jeigu jų gyvenimas būtų tobula harmonija. Ir ji visiškai teisi: Džiosė (akt. Tessa Thompson) – save žalojanti mergina, norėjusi kažką jausti, Anya (akt. Gina Rodriguez) kenčia nuo priklausomybės narkotinėms medžiagoms ir smurto, o pati Kesė prarado artimą žmogų. Tikrai neeilinis personažų būrys, kuris filmui duoda kiek liūdnoką ir gyvenimišką poskonį.

ani

Visi šie personažai vienokiu ar kitokiu būdu buvo linkę į savęs naikinimą. Tarp jų ir Lena, nes ji suvokia, jog kažkaip turi atsilyginti vyrui. Kodėl? Palikime šį faktą paslaptyje.

Vienoje filmo scenoje psichologė taria iš ties įstringančius žodžius. Ji sako: „Beveik niekas iš mūsų neįvykdo savižudybės ir beveik visi mes esame linkę į savęs naikinimą. Mes geriame, mes rūkome. Mes destabilizuojame gerus, puikius darbus. Arba laimingas santuokas. Tai nėra sprendimai, tai yra impulsai. Tiesą pasakius, tu esi labiau kvalifikuota tai paaiškinti, nei aš (kreipiasi į Leną). Tu biologė. Ar savęs naikinimas nėra mumyse užkoduodas? Užprogramuotas kiekvienoje mūsų ląstelėje?“

Annihilation-Jennifer-Jason-Leigh-Natalie-Portman-Tessa-Thompson-Gina-Rodriguez-Alex-Garland

Pati siužeto linija yra parodoma naudojant gana dažnus šuolius į praeitį, kurie papildo, paaiškina tai, kas vyksta dabartyje (o dabartis – Lena sėdi palatoje ir ją klausinėja mokslininkas, o visi klausimai apie tai, kas įvyko „Mirgėjime“).

Kai komanda žengia į paslaptingą erdvę, po truputį ryškėja mokslinės fantastikos elementai. „Mirgėjimas“ nėra svetima ateivių planeta, tačiau zonoje pilna keistų, nematytų padarų, vaizdų, augalų, pavojų ir tam tikrų biologinių nukrypimų. Lenai, kaip biologei, labiausiai linkusiai į ląstelių genetiką, tai be galo įdomu ir ji kažkiek net gi susižavi matomais mutavimais.

Natalie Portman plays Lena and Tuva Novotny plays Cass Sheppard in Annihilation from Paramount Pictures and Skydance.

Vis gi, nesinori atskleisti, kas dedasi keistoje zonoje, o juo labiau – kaip mokslininkėms sekasi. Filmas įtemtas ir tikrai nėra nuspėjamas, žiūrint galvoje sukasi klausimas „O kas bus dabar?“.

Sunaikinimas“ yra nuostabus kūrinys, sujungiantis mokslinę fantastiką ir truputį siaubo. Garso efektai, kaip ir vaizdo – stulbinantys, puikiai atlikti. Filmo kūrėjas puikiai sugalvojo, kaip pateikti žiūrovui reikalingą informaciją – dažnai rodomas vaizdas pakeičiamas, nuverčiamas kitu. Tai – nuostabus būdas pasakoti istoriją apie dvilypumą.

Filmo pabaiga palieka didžiulį klaustuką ir labai daug erdvės vystytis diskusijoms. Šį filmą pažiūrėję žmonės turės savo neginčytiną nuomonę. Tačiau galbūt tai ir yra filmo tikslas, galbūt klaustukai ir klausimai yra geresnė meno forma, negu atsakymai?

Intelektualus filmas priverčia žiūrovą klausti ir nesitenkinti paprastais, lengvais atsakymais. Šis filmas susideda ne vien iš vizualinės medžiagos – pažiūrėjus jį dar ilgai sukasi galvoje „Mirgėjimo“ paslaptis. „Sunaikinimas“ šokiruoja ir sužavi.

Taip pat skaitykite: 50 puikių filmų kuriuos per savo gyvenimą turėtų pamatyti kiekvienas

KaunoZinios.lt_logo

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt