Pasibaigė I-asis konkurso „IT galvosūkiai“ etapas, organizuojamas KTU Informatikos fakulteto ir jo draugų. Išrinkti net keturi I-ojo etapo laimėtojai, kurie bus apdovanoti vertingais prizais: Informatikos fakulteto kuprinėmis, marškinėliais, puodeliais ir USB atmintinėmis, mokslo ir žinių populiarinimo svetainės Arzinai.lt prizais – priedais kompiuteriams ir svetainės MikasBinkis.lt įsteigtu prizu – originaliu KTU FOTO studijos albumu.

Jeigu per vėlai sužinojote apie konkursą, t. y pasibaigus I-ajam etapui, tačiau esate pasiryžęs kovoti dėl pagrindinio prizo – raginame siekti užsibrėžto tikslo. Turėsite per šiek tiek trumpesnį laiką išspręsti I-ojo ir II-ojo etapo užduotis ir įgysite teisę rungtis dėl nešiojamojo kompiuterio. Moksleivis, geriausiai išsprendęs abiejų etapų užduotis laimės pagrindinį prizą.

I-ojo etapo nugalėtojai

I-ajame etape geriausiai užduotis išsprendė ir išsamiausius paaiškinimus pateikė daugkartinis „IT galvosūkiai“ konkurso nugalėtojas, Kauno „Ąžuolo“ katalikiškos vidurinės mokyklos auklėtinis Vytautas Helstein. Labai nedaug nuo jo atsiliko Paulius Gedminas iš Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos, Aurimas Selevičius iš Daugų Vlado Mirono gimnazijos ir Laurynas Valenta iš Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazijos. Kitiems dalyviams užduotys pasirodė kiek sudėtingesnės, tačiau iš jų sulaukėme elegantiškų sprendimų ir subtiliai atnaujintų nuotraukų.

Pirmajame etape dominavo kūrybinės ir susijusios su kompiuterijos technologijomis užduotys. Šį kartą nebuvo skaičiuojamosios matematikos uždavinių, be to, atsakydami keletą klausimų konkurso dalyviai galėjo rašyti savas interpretacijas.

Moksleiviai rado geriausius sprendimus

Spręsdami pirmąjį uždavinį moksleiviai nagrinėjo portalo KaunoŽinios.lt iškeltą problemą: stengėsi laikraščio redaktoriui padėti atkurti kryžiažodį. Išsprendę šią užduotį dalyviai pamatė, kad kryžiažodis galėjo būti sudarytas net 32 būdais! Vieni moksleiviai ieškojo kombinacijų „rankiniu“ būdu (nors užskaitėme tokius sprendimus, tačiau toks sprendimo būdas sunkino visų galimų kombinacijų paiešką), kiti – rašė kompiuterines programas. Programuojant sunkiausia dalis buvo susijusi su kryžiažodžio formos pateikimu programai ir perrinkimo organizavimu.

„Microsoft“ ir „MugIT“ pateikė didelę, kūrybinę užduotį – sukurti kompiuterinį žaidimą naudojant html5 standarte numatytas technologijas. Tai buvo tikrai sudėtinga užduotis, nes moksleiviams reikėjo įsisavinti technologijas, kurios dar tik žengia pirmuosius žingsnius, be to, įvairios naršyklės skirtingai realizuoja ir palaiko html5 standartą, kuris dar nėra įsigaliojęs. Plačiau apie šią konkurso dalį aprašyta „MugIT“ straipsnyje. Dalis dalyvių skundėsi, kad trūksta laiko užduoties sprendimui, todėl „Microsoft“ ir „MugIT“ konkursas, kuriam skirti specialūs prizai, pratęstas ir vyks II-ajame etape.

Nemažas darbas teko dalyviams, sprendusiems svetainės MikasBinkis.lt užduotį. Dalyviai turėjo atkurti senos nuotraukos spalvas, pašalinti įbrėžimus ir ją įrėminti. Tai kur kas sunkiau nei spalvotą nuotrauką paversti bespalve, todėl šis darbas puikiai atspindėjo ne tik moksleivių įgūdžius, bet ir užduoties sprendimui skirtą laiką.

Užduočiai atlikti tikslingiausia naudoti permatomus, atitinkamų spalvų teptukus ir trintukus. Dalyviai, siekiantys tikslumo, galėjo panaudoti sluoksnius. Profesionalai šią užduotį sprendžia naudodami specializuotas programas, pavyzdžiui, Recolored arba grafinio redagavimo programos įskiepius. Įbrėžimų pašalinimui rekomenduojama naudoti programos Adobe Photoshop koregavimo teptuką Healing brush arba klonavimo įrankius.

Daugelis dalyvių sėkmingai panaikino įbrėžimus ir sugebėjo įrėminti nuotrauką, todėl didžiausias dėmesys vertinant buvo kreipiamas į dalyvių gebėjimą suteikti nuotraukai spalvų. Bene geriausiai sekėsi Vytautui Helstein ir Pauliui Gedminui. Vytauto nuotraukos versija buvo tiesiog nepriekaištingai nuspalvinta – beveik neįmanoma rasti „iš linijų išlendančių“ spalvų. Vienintelis šio darbo trūkumas – pernelyg ryškios spalvos, nebūdingos fotografijai. Pauliaus darbe spalvos neutralesnės, tikresnės, nuotraukoje atidžiau nuspalvintos net mažos, tolumoje esančios detalės. Tačiau šiame darbe ne iki galo arba ne itin tiksliai nuspalvintos kai kurios vietos.

MikasBinkis.lt svetainės kūrėjas nusprendė skirti skatinamąjį prizą Pauliui Gedminui. Prizas – originalus KTU FOTO studijos albumas.

Informiko užduotis

Informikas toliau kūrė savo tinklalapį, kuriame buvo vykdomas balsavimas panaudojant slapukus, kurie neleidžia interneto vartotojams balsuoti kelis kartus. Anksčiau slapukai buvo vadinami „sausainėliais“ arba „pyragėliais“, todėl ši užduotis buvo įvardinta kaip skani. Deja, tai nesutrukdė konkurso dalyviams „sukčiauti“ ir balsuoti už savo herojų kelis kartus. Vieni balsuodavo kaskart ištrindami slapukus, kiti – panaudojo kelias skirtingas naršykles, kurios saugo slapukus skirtingose vietose. Moksleiviai sutarė, kad suorganizuoti visiškai sąžiningą anoniminį balsavimą praktiškai neįmanoma – galima imtis kelių triukų, kurie technologiškai išprususiems žmonėms nesudarys didelės problemos.
Paskutinė, steganografijos užduotis buvo sunkiausia, tačiau trims moksleiviams ją pavyko pilnai įveikti. Daugelis sprendėjų pastebėjo, kad vieną iš paveiksliuko taškų spalvų kanalų sudaro ASCII lentelės kodai ir kiekvienas skirtingos spalvos kvadratėlis atitinka skirtingą kodą. Taip pat daugelis suprato, jog kitame paveikslėlyje užrašytas raidžių ir skaičių kratinys yra koordinatės, iš kurių reikia išrinkti raides. Tolesnis sprendimas nebuvo labai aiškus. Tačiau kai kurie dalyviai pastebėjo užuominą, kad toliau reikia išspręsti sudoku. Šią užuominą galima suprasti iš sudoku sumanytojo Howard Garnes autografo. Tai buvo ne įprastinių matmenų 9×9, bet milžiniškas sudoku – 25×25. Jį moksleiviai išsprendė panaudodami įvairias sudoku sprendimo programas, kurias galima rasti internete.

Sveikiname nugalėtojus! Tiems dalyviams, kuriems pritrūko šiek tiek sėkmės, linkime daugiau pasitikėjimo savimi ir kviečiame dalyvauti II-ajame etape!

KTU informatikos fakulteto informacija

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: